Huisartsenpraktijk A. de Jonge
Huisartsenpraktijk A. de Jonge
  • Wie zijn we, waar staan we voor ?
  • Spoedgevallen
  • Coronavirus-beleid
  • Zorgaanbod in de praktijk
    • Wat bieden we?
    • Doktersassistente
    • Praktijkondersteuner
    • Praktijkondersteuner GGZ
    • Speciale (be)handelingen
    • Andere zorgverleners
  • BEL-tijden in 1 oogopslag
  • Praktijkorganisatie
    • Openingstijden
    • Afspraak maken voor spreekuur
    • ONLINE afspraak maken
    • Telefonisch spreekuur
    • Herhaalrecepten aanvragen
    • Urine inleveren
    • Uitslagen opvragen
    • Verwijsbrief specialist
    • Visites
  • Avond-, nacht- en weekenddienst
  • Tarieven Huisartsenzorg
  • PRIVACYreglement
  • Vakantierooster 2023
  • Documenten / Brieven
    • info-kaartje
    • afsprakenkaartje
  • Nieuws
  • Diëtetiek
  • Maatschappelijk Werk
  • Achmea Zorgzoeker
  • Zorginitiatieven
  • Klachtenregistratie
  • Klachtenformulier
  • Landelijk SchakelPunt (LSP)
  • Nota voor niet (of niet tijdig) verschijnen op afspraak
  • A
  • A
  • A

Nota voor niet (of niet tijdig) verschijnen op afspraak

Het is voor een huisartsenpraktijk vervelend als een patiënt niet (tijdig) op een afspraak verschijnt. Het betekent tijdverlies voor de arts, praktijkondersteuner en/of assistente en bovendien kan er op dat moment niet iemand anders worden geholpen.

Om het aantal niet-nagekomen afspraken terug te dringen, zijn wij als huisartsenpraktijk gerechtigd een ‘wegblijftarief’ te hanteren.  De door de LHV (Landelijke Huisarten Vereniging) aangereikte richtlijnen worden door ons als volgt gehanteerd:

  • Wij verwachten van onze patiënten dat zij, wanneer zij verhinderd zijn om een afspraak na te komen, ons hierover tijdig berichten (min. 24u van te voren).
  • Wanneer een patiënt, zonder afmelding, een afspraak bij de praktijk niet nakomt, zal de assistente doorgaans proberen de patiënt telefonisch te bereiken om enerzijds te verifiëren wat de reden van niet-verschijnen is en anderzijds een nieuwe afspraak in te plannen.  Soms wordt bij ’n 1e keer  -afhankelijk van de situatie-  geen ‘niet-verschenen-nota’ aangemaakt.
  • Bij een 2e of volgende keer dat een patiënt  -zonder berichtgeving-  niet (tijdig) op een afspraak verschijnt, wordt een ‘niet verschenen nota’  gemaakt en naar de patiënt zelf verzonden.  Het betreft dan een rekening van € 25,-  ongeacht de oorspronkelijk ingeplande spreekuurtijd.
  • Wanneer een patiënt te laat voor een afspraak verschijnt waarbij de zorgverlener de patiënt al wel heeft ‘binnen geroepen’, geldt in principe dezelfde regeling. De assistente zal dan de afspraak herinplannen; of dat wel of niet nog dezelfde dag mogelijk is, is afhankelijk van drukte en ernst van de klacht.
  • Er kunnen wellicht zwaarwegende redenen bestaan waarom iemand zijn/haar afspraak niet kan nakomen EN niet kan afzeggen (?); uiteraard hanteren wij de regelgeving omtrent ‘wegblijftarieven’ in redelijkheid !

Het ‘wegblijftarief’ is BTW-vrij en geldt uitsluitend als schadevergoeding voor niet verschijnen op een geplande afspraak
(en dus als compensatie voor gereserveerde maar niet gebruikte tijd en spreekkamerruimte).

  • Wie zijn we, waar staan we voor ?
  • Spoedgevallen
  • Coronavirus-beleid
  • Zorgaanbod in de praktijk
    • Wat bieden we?
    • Doktersassistente
    • Praktijkondersteuner
    • Praktijkondersteuner GGZ
    • Speciale (be)handelingen
    • Andere zorgverleners
  • BEL-tijden in 1 oogopslag
  • Praktijkorganisatie
    • Openingstijden
    • Afspraak maken voor spreekuur
    • ONLINE afspraak maken
    • Telefonisch spreekuur
    • Herhaalrecepten aanvragen
    • Urine inleveren
    • Uitslagen opvragen
    • Verwijsbrief specialist
    • Visites
  • Avond-, nacht- en weekenddienst
  • Tarieven Huisartsenzorg
  • PRIVACYreglement
  • Vakantierooster 2023
  • Documenten / Brieven
    • info-kaartje
    • afsprakenkaartje
  • Nieuws
  • Diëtetiek
  • Maatschappelijk Werk
  • Achmea Zorgzoeker
  • Zorginitiatieven
  • Klachtenregistratie
  • Klachtenformulier
  • Landelijk SchakelPunt (LSP)
  • Nota voor niet (of niet tijdig) verschijnen op afspraak

Doe de test

Ben ik kleurenblind?

Wanneer beval ik?

Is mijn gewicht goed?

Heb ik griep? Griepcheck

Hoe lang word ik?

Gezondheidsinformatie

Informatie over gezondheid en ziekte

Contact

Spoednummer 0342-476454

Huisartsenpraktijk A. de Jonge

Gaffel 2
3781 CL VOORTHUIZEN
Telefoon:
0342-475785
Receptenlijn:
0342-471289
KvK:
08197529
Routebeschrijving >

Over de praktijk

  • Routebeschrijving
  • Medewerkers

Patiëntenomgeving / UwZorgOnline

Naar UwZorgOnline

Interactie

  • Online afspraak maken
  • Reisvaccinatie
  • Inschrijfformulier
  • Klachtenformulier
© 2023 Huisartsenpraktijk A. de Jonge -
  • Privacyverklaring
  • Cookiewetgeving